top of page

Slachtoffer van WhatsApp oplichting? Zo eis je jouw geld terug

SevenEight

Of je via WhatsApp even snel wat geld over wil maken naar je ‘dochter’, omdat haar auto kapot is en ze nu geen geld heeft voor een dure reparatie. Een voorbeeld van de manier waarop fraudeurs WhatsApp inzetten. Soms heel doorzichtig, maar soms erg geraffineerd en inclusief een bestaande profielfoto. Wat kun je doen als je zelf het slachtoffer bent geworden?


Ben je toch het slachtoffer geworden van WhatsApp fraude? Je kunt via de bank een beroep doen op de procedure niet-bancaire fraude. De bank sommeert de oplichter vervolgens om het geld binnen drie weken terug te storten. Negeert de oplichter deze oproep, dan kan zijn of haar naam aan je doorgegeven worden. Inclusief het bij de bank bekende adres van de persoon in kwestie. Hier zijn wel regels aan verbonden. Adressen van minderjaren worden bijvoorbeeld niet vrijgegeven.


Voordat je de genoemde procedure kunt starten bij de bank, moet je wel eerst aangifte doen bij de politie. Raadpleeg de website van je bank voor meer details over het in gang zetten van de procedure niet-bancaire fraude.


Wat als de oplichter alle oproepen negeert?

Na de oproep van de bank is er geen garantie dat de oplichter netjes het afhandig gemaakte bedrag terugstort. In die situatie kun je vervolgstappen nemen. Het in de hand nemen van een professionele partij is in die situatie aan te raden. Denk aan je rechtsbijstandverzekering, een advocaat of een gerechtsdeurwaarder.


3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentarios


©2019 - gemaakt door SevenEight zelf

bottom of page